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Megadeth: Legado inoxidable

6 comentarios Crónicas

Sábado 17 de Abril de 2010
Palacio de los Deportes
México D.F.
Por Juan Martínez
Fotos: OCESA/Salvador Bonilla


Temperamental, vanidoso, egocentrista… muchos han sido los calificativos que le han colgado a Dave Mustaine, pero lo que nunca ha estado en cuestión es su gran talento e innato virtuosismo, tanto para interpretar la guitarra como para elaborar composiciones imborrables de la memoria colectiva de la comunidad metalera, a tal grado que muchos lo consideran —y con argumentos sólidos— la verdadera mente maestra detrás del nacimiento del thrash metal. De manera incomprensible, en su última visita a México, en 2008, Megadeth fue relegado a un tugurio con un cupo de apenas 3,500 espectadores, mientras que ahora se les hace justicia y se les concede el Palacio de los Deportes, en donde caben hasta 20,000 espectadores, y el cual, hay que decirlo, estaba a reventar, con un lleno total.

Con la agrupación mexicana de metal progresivo Agora como abridores, los integrantes de Megadeth fueron apareciendo sobre el escenario en punto de las 21:00, acompañados de los tétricos acordes de Black Sabbath, mientras recibían una gran ovación por parte de los asistentes. Una situación muy divertida se dio un instante antes, cuando el público cantó eufóricamente la canción de fondo en el sonido local antes de la presentación —Two Minutes to Midnight—, como si ya se tratara del concierto principal. Sin duda, los ánimos estaban candentes.

Con sólo entrar en el recinto, la situación quedaba clara: la portada de Rust in Peace decoraba el fondo del escenario; un alivio para quienes no acaba de convencernos el Endgame (muy posiblemente, la misma sensación que experimentaron con la gira Somewhere Back in Time quienes prefieren el material antiguo de Maiden). Hubo clásicos, sin duda, pero el ingrediente fuerte de la noche consistió precisamente en la interpretación —en su totalidad y en perfecto orden— de los nueve temas del clásico Rust in Peace, recordado como uno de los grandes álbumes de metal de la historia, en la celebración de su vigésimo aniversario. Como en contadísimas ocasiones, el público mexicano sorprendió con su devoción absoluta y perfecto conocimiento acerca de la banda sobre el escenario, ya fuera lanzando al unísono un “¡Me-ga-deth!” que acompañó rítmicamente a los famosos riffs de Hangar 18 y Symphony of Destruction, vitoreando con un “¡Dave, Dave, Dave…!” la presencia instrumental del pródigo y entrañable Ellefson en temas como Poison Was the Cure, Dawn Patrol y Peace Sells, y cantando las canciones, incluso las del material menos popular, como She-Wolf y Trust del álbum Cryptic Writings — de gran manufactura, por cierto—; adicionalmente, la agrupación tocó un par de canciones del Endgame: la pegajosa The Right to Go Insane y el sencillo Headcrusher, que desafortunadamente no son las mejores, siendo preferibles This Day We Fight o Endgame, pero eso no fue impedimento para que el público las coreara animado. El mismo Mustaine reconoció: “Venimos de una gira por los Estados Unidos, y a pesar de que allá hablan inglés, no se acercan a lo que hacen ustedes”.

Inevitablemente, por momentos, al escuchar esas monumentales piezas del Rust in Peace, se extrañó la presencia de Marty Friedman sobre el escenario —quien era el impresionante guitarrista que militaba en el grupo en aquella época y, para muchos, el más fino compañero que ha tenido Mustaine—, pero eso sencillamente ya no es posible, así que tuvimos que conformarnos con Chris Broderick, quien, a pesar de no tener un currículum a la misma altura de sus antecesores (Chris Poland, Marty Friedman, Al Pitrelli y Glen Drover), no hizo tan mal trabajo reproduciendo los solos de guitarra que hicieron famosos los demás.

Para el encore, David Ellefson salió al escenario con una camiseta de la selección mexicana de fútbol, con lo que reafirmó la simpatía que los presentes sienten hacia él —aunque la triste realidad es que México volverá a ser eliminado del Mundial, pero cualquier pretexto es bueno para festejar—. Tras la inconfundible línea de bajo introductoria, un Mustaine “topless” apareció para entonar la gran Peace Sells, tras la cual, concluyó: “¡Espero que se la hayan pasado en grande, porque nosotros sí!” (“I hope you had a great time, ’cause we sure did!”). Y así, después de apenas una hora y media, el sueño terminó.

SETLIST
Intro: Black Sabbath
Skin O’ My Teeth
In My Darkest Hour
She-Wolf
Holy Wars… The Punishment Due
Hangar 18
Take No Prisoners
Five Magics
Poison Was the Cure
Lucretia
Tornado of Souls
Dawn Patrol
Rust in Peace… Polaris
Trust
The Right to Go Insane
Headcrusher
Symphony of Destruction
ENCORE
Peace Sells (con un remate de Holy Wars)
Outro: My Way (versión Sid Vicious)

6 comments

  1. uno de los mejores conciertos fue fenomenal el haber empezado con skin o my teeth, simplemente inolvidable

  2. Caveat I am not a heavy metal connoisseur (read, I don’t much like it). It seems msolty angry, non-musical (very limited chords used, little to no melodic line or harmony, much the same throughout a track, generally angry violent attitudes expressed in a gravelly cookie-monster singing style); however, I shall try to describe these as objectively as I can so you can decide what you like. A few tracks are what I would call Rock Hard and/or Rock Metal (which I do like) and the rest what I call Metal Heavy (which I apply to songs which have the characteristics noted above). Is that Thrash Metal?On this sampler, I found the production values generally very good the singers could be clearly heard, and the separate instruments distinguished, even on the live tracks. Most lyrics were reasonably understandable. I shall tell you in stars what *I* rated them for my own library (which may be useful to you if you can gauge your taste against mine oh and * means it’s damaged, ** means that I don’t want to hear it again ever though my son might be interested maybe). Oh, and when I say melodic’ I don’t mean pop, I mean that it sounds as if one actually needs talent and is changing chords and choosing which strings to play to create different notes that a person could hum as a tune as opposed to sliding slightly up and down the frets while strumming all the strings as fast as possible.1. Rock Metal Has Metal Heavy sections interspersed with more melodic Rock Hard sections. Philosophical lyrics What do you fear? Fear is your God. ****2. Rock Metal A great deal of cursing. Basic message, I hate your world so I’ll burn it all down. The main melodic line at the beginning, I swear I have heard in several other metal-type songs (including at 3:05 of Track 4). Has some decent melodic guitar work half-way on. Mostly Metal Heavy. ***3. Rock Metal Another angry one. A lot of very fast guitar strumming with little variation in the melody or chords. A bit rough in the vocals, but not totally cookie monster. Mostly Metal Heavy. ***4. Rock Hard Self-affirming, look to yourself, you can solve it, message. Melodic guitar counterpoints against base line. Backing vocals harmonize. Fast rocker. ****5. Rock Hard Lyrics warn about social injustice. Good deal of melodic guitar work. Sung with emotional emphasis and moments of backing harmonizing. Medium speed. ****6. Metal Heavy Fast drums, guitar very repetitive of usually 4 very nearby chord groups, cookie monster lyrics, very angry. Could barely listen to this one all the way through. **7. I don’t know Metal Rap? If this is a song’ um, well, nope. Might make a good alarm clock sound if you can’t wake up. Certainly has energy. Band screaming Wake up audience repeats, some instruments doing something noisy ends very abruptly. **8. Metal Heavy Bass or guitar carries structure but not what I would call a melody. Lyrics sound like cookie monster with a very sore throat pretending to be a demon under a pile of dirty laundry. I didn’t understand a word. Another very hard for me to listen to. But hey, many other people like this kind of thing. Medium beat. **9. Rock Metal Busy guitars, strong chords, some heavy strumming’ with fast drumming. Several voices together almost harmonizing. A bit hard to understand the lyrics. Has a saxophone solo in the middle (and some synthesizer throughout). Didn’t quite pull together’ into a coherent whole for me. More like loud angry mood music? Lone singer later using cookie monster voice. ***10. Can’t Say Strong bass opening riff joined by band and several unintelligible cookie monster voices. At 0:37, my download turned to the deep buzzing sound of heavy electronic interference and remained that way for the rest of the track. Don’t know if my copy got messed up, or if this is some sort of very odd artistic statement (which is possible, as at the very end, for the last second, the sound changed to a brief, different sound in the right channel maybe a guitar chord). In either case, the opening wasn’t enough to encourage my to download it again. *11. Alternative Folk Totally and completely different from all the other tracks. Male female harmonizing with an acoustic buzzy’ steel string guitar. Pleasant melody, good voices, rough’ guitar gives it a cafe’ quality. **** However, this track has NO place in this collection (unless the sole qualification is metal strings on ones guitar). Did my download go nuts? Maybe?**added looking up these bands later to try and learn what genre’ each is, discovered this is a well-known metal band, but this track is an acoustic version.Well, I hope some of you find this useful in deciding where to spend your bandwidth. -*added later I would suggest the sampler with the most boring name first, before this one the Amazon Metal Sampler very interesting indeed, IMO.

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